Grupa: Koniki

Nauczyciel: Joanna Chojnacka
Nauczyciel: Patrycja Szemis


WITAMY W KONIKACH MORSKICH

WRZESIEŃ

Po wakacjach wróciliśmy pełni wrażeń, wypoczęci i gotowi do podejmowania nowych wyzwań.
We wrześniu realizować będziemy następujące tematy kompleksowe:
1. Nasza grupa
2. Jestem przedszkolakiem
3. Uliczne sygnały
4. Nadchodzi jesień
Wspólną przygodę w „Konikach Morskich” rozpoczniemy od utrwalenia znaczków rozpoznawczych, ich przeznaczenia oraz tworzenia przyjaznej atmosfery w grupie poprzez przypomnienie znanych nam już zabaw integracyjnych oraz zabaw przy muzyce.
W dalszej kolejności przypomnimy sobie grupowy Kodeks Bezpiecznego Przedszkolaka, abyśmy czuli się bezpiecznie. Wspólnie ustalimy, jakie zasady obowiązują w społeczności dziecięcej.
Kolejno udamy się na skrzyżowanie. Poznamy znaczenie pasów, sygnalizacji świetlnej oraz znaków drogowych. Zapoznamy się z zasadami ruchu drogowego na podstawie zabaw tematycznych, literatury. Utrwalimy również wybrane środki transportu lądowego, wodnego i powietrznego.
W ostatnim tygodniu przyglądać się będziemy zmianom jakie zachodzą w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku. Omówimy zjawisko usychania liści oraz zmiany ich koloru. Nazwiemy owoce oraz drzewa na których się pojawiają i wzbogacimy nimi nasz kącik przyrody. Pokażemy również na wybranych przykładach jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy.

PAŹDZIERNIK

W październiku będziemy realizować następujące tematy:
1.Jesień w sadzie.
2.Dary z ogródka.
3.Jesień w parku.
4.Domowi ulubieńcy.
5.Zwierzęta szykują się do zimy.

Październik to najbardziej kolorowy miesiąc jesieni. Poznamy owoce- źródło witamin, różnymi zmysłami, podczas wycieczki i w sali. Zgromadzimy doświadczenia w zakresie porównywania liczebności zbiorów oraz rytmicznego układu wg wzoru. Wykonamy ćwiczenia doskonalące sprawność języka.
Następnie wykorzystamy naturalne sytuacje, aby poznać warzywa, przetwory z warzyw, ich smak, zapach. Postaramy się zrozumieć znaczenie jedzenia warzyw, jako źródła witaminek. Wykorzystamy warzywa do zabaw inscenizacyjnych oraz do zrobienia kukiełek. Będziemy porównywać z użyciem określeń: mały- duży, krótki- długi, gruby- cienki; przeliczać i porównywać zbiory.
W dalszej części miesiąca będziemy obserwować przyrodę, dostrzegać zmiany podczas spacerów i pobytu w ogrodzie. Odprężymy się słuchając piosenek i włączając się we wspólne muzykowanie i rozmowy. Poznamy różne gatunki drzew. Dostrzeżemy i porównamy właściwości dotykowe, barwy, kształty liści. Doznamy radości tworzenia i wspólnej zabawy w grupie.
Poruszymy również temat naszych domowych ulubieńców. Chętni z nas opowiedzą o swoich pupilach. Wspólnie zastanowimy się, jakie mamy obowiązki, gdy opiekujemy się zwierzęciem domowym oraz poznamy zwierzęta, które można hodować w domu. Rozwiniemy umiejętności klasyfikowania.
Na koniec poznamy zwierzęta zapadające w sen zimowy i ich zimowe mieszkania. Będziemy uczyć się budować dłuższe wypowiedzi, poprawne pod względem gramatycznym. Tworzyć zbiory wg rodzaju oraz przeliczać ich elementy. Wykonamy misia nową techniką- origami. Będziemy malować, rysować i kolorować.
Podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń rozwiniemy koordynację ruchową, wzmocnimy wytrzymałość fizyczną, rozwiniemy ogólną zręczność i zwinność.

LISTOPAD

Listopad to kolejny jesienny miesiąc. Pogoda nie rozpieszcza, jest kapryśna i coraz częściej skraca nam pobyt na świeżym powietrzu. Czujemy, że zbliża się zima, obserwujemy związane z tym zmiany zachodzące w przyrodzie.
W listopadzie realizować będziemy następujące tematy kompleksowe:
1. Jesień kolorami i dźwiękami malowana
2. Wieje i pada
3. Jesienna szaruga
4. Już blisko zima- ubieramy się ciepło

Przyjrzymy się jesiennej aurze, poznamy cechy charakterystyczne jesiennej pogody na podstawie obserwacji. Aby zapobiec jesiennej nudzie poznamy nowe techniki plastyczne, samodzielnie stworzymy kolaż. Posłuchamy dźwięków jesieni związanych z deszczem, wiatrem- staną się one wspaniałą inspiracją do zabaw ortofonicznych. Jesienne dary natomiast skłonią nas do przeliczania, klasyfikowania, porównywania, tworzenia zbiorów.
W dalszej kolejności wspólnie ustalimy w jaki sposób możemy chronić się przed coraz większym chłodem. Podczas wyjść do ogrodu przedszkolnego oraz na spacery będziemy pamiętać, aby odpowiednio się przygotować. Doskonalić będziemy umiejętność zapinania guzików oraz wiązania butów. Zwrócimy również uwagę aby pomagać innym podczas czynności przygotowawczych. Przebywając na świeżym powietrzu zadbamy o równowagę pomiędzy aktywnością a spoczynkiem , aby chronić się przed infekcjami.

STYCZEŃ

Nadszedł Nowy Rok. Czas świątecznych przygotowań za nami. Styczeń to miesiąc zimowy. W oczekiwaniu na śnieg i mróz omawiać będziemy następujące tematy kompleksowe:
1. W krainie bajek
2. Karnawał
3. Kocham babcię, kocham dziadka
4. Pamiętamy o zwierzętach zimą
Rozpoczniemy od przypomnienia postaci bajkowych: Czerwonego Kapturka, Kota w butach oraz Jasia i Małgosi. Wyodrębnimy elementy realistyczne od fantastycznych, podejmiemy próbę oceny zachowania bohaterów.
W drugim tygodniu przygotowywać się będziemy do balu. Omówimy tradycje związane z karnawałem. A już 9 stycznia , pięknie przebrani, bawić się będziemy w przedszkolu na balu karnawałowym.
Kolejny tydzień stanie się okazją do rozmowy na temat naszych najbliższych- babć i dziadków. Stworzymy w sali galerię zdjęć , by w jej otoczeniu przypomnieć sobie najbardziej ulubione czynności i zabawy wykonywane z babcią i dziadkiem. Przygotujemy również uroczystość, na którą zaprosimy najukochańszych.
Zimą nie powinnyśmy zapominać o zwierzętach, bo kiedy świat pokrywa się śniegiem i lodem, potrzebują nas najbardziej. Zadbamy o ogrodowe karmniki dla ptaków, a podczas spacerów obserwować będziemy jakie ptaki je odwiedzają. Spróbujemy również samodzielnie wykonać karmnik, którym opiekować się będziemy przez całą zimę.

MARZEC

Marzec zwiastuje nadejście wiosny. Zima powoli odpuszcza, a przyroda po zimowym letargu powoli budzi się do życia.
W marcu realizować będziemy następujące tematy kompleksowe:
I. Zwierzęta w domu i w gospodarstwie
II. Już idzie wiosna
Pierwsze dwa tygodnie poświęcimy na omawianie życia wsi. Przyjrzymy się żyjącym tam zwierzętom. Poznamy korzyści płynące z hodowli zwierząt. Degustować będziemy różnego rodzaju przetwory mleczne, postaramy się pokonywać niechęć do próbowania nowych pokarmów.
Zwierzęta to również wspaniali kompani do życia. Zastanowimy się więc, jaką rolę w życiu człowieka pełnią zwierzęta domowe.
W dalszej kolejności omówimy marcową pogodę. Wspólnie ustalimy co zwiastuje nam nadejście nowej pory roku. Poszukamy pierwszych wiosennych kwiatów a na niebie wypatrywać będziemy powrotu ptaków. Obserwacji poddamy świat roślin i zwierząt. Przekonamy się również czy w powietrzu czuć już wiosnę.
Wspólnie założymy w sali nasz ogródek. Wysiejemy oraz posadzimy roślinki, którymi będziemy się opiekować. W ten sposób dowiemy się czego do życia i wzrostu potrzebuje każda roślina.
Przed nami, podobnie jak w przyrodzie, pracowity miesiąc!