Grupa: Foczki

Nauczyciel: Monika Czerniewicz
Nauczyciel: Monika Czerska


WRZESIEŃ



1. WITAMY PO WAKACJACH
2. DROGA DO PEZDSZKOLA
3. JUŻ NADCHODZI JESIEŃ
4. DARY JESIENI NA TALERZU.


Witamy wszystkie dzieci po wakacjach a w szczególności naszych nową koleżankę. W tym roku jesteśmy już jedną ze starszych grup w przedszkolu i nazywamy się „Foczki”. Czeka nas dużo nowych wyzwań i zadań, ale też świetnej zabawy.
Początek tego miesiąca to czas na przypomnienie sobie kolegów i koleżanek. Poznamy też naszą nową sale i ustalimy panujące w niej zasady. Ustalimy normy i reguły obowiązujące w naszej grupie. Przypomnimy sobie także zasady bezpiecznej zabawy w sali i ogrodzie.
Następnie porozmawiamy o zasadach ruchu drogowego by móc bezpiecznie docierać do przedszkola i wiedzieć jak zachować się podczas spacerów.
Druga polowa września to czas, kiedy dookoła widać już nową porę roku. Porozmawiamy o jej znakach i zmieniającej się przyrodzie. Koniec miesiąca będzie bardzo smakowity, ponieważ porozmawiamy i popróbujemy darów jesieni, które wędrują na nasze talerze.
Wrzesień to także miesiąc, w którym wszystkie przedszkolaki celebrują swoje święto. 20 wrzesień to Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka, tego dnia będzie u nas jeszcze bardziej wesoło i kolorowo!



PAŹDZIERNIK

Październik na półkuli północnej jest miesiącem jesiennym.Należy do najdłuższych miesięcy w roku kalendarzowym, ponieważ wypada wtedy zmiana z czasu letniego na zimowy. My postaramy się jak najbardziej aktywnie spędzić ten najdłuższy miesiąc w roku.

W październiku omawiać będziemy następujące tematy kompleksowe:
1. Jesień na działce
2. Oto ja
3. Nasze rodziny
4. Nasi domowi ulubieńcy

Jesienną przygodę rozpoczniemy od rozmów na temat przetworów z owoców i warzyw. Będziemy smakować dżemy, soki i kiszonki. Sami postaramy się kisić ogórki w naszej sali. Wybierzemy się na wycieczkę do pobliskiego sklepu owocowo-warzywnego. Postaramy się za pomocą zmysłu wzroku, dotyku, smaku i zapachu rozpoznawać, rozróżniać i nazywać wybrane warzywa.

W kolejnym tygodniu skupimy uwagę na własnej osobie. Poprzez zabawy ruchowe rozwijać będziemy orientację w schemacie własnego ciała i otoczenia. Zwrócimy uwagę na to, że każdy z nas jest inny, ale bawić lubimy się wszyscy. Z udziałem kostki pantomimicznej będziemy nazywać i przedstawiać emocje. Przy użyciu farb namalujemy „Ulubioną koleżankę/ulubionego kolegę”.

W dalszej części miesiąca porozmawiamy o naszych rodzinach. Przyniesiemy fotografię i opowiemy jak lubimy spędzać czas z bliskimi. Usprawnimy narządy artykulacyjne i poprzez zabawy matematyczne popracujemy nad spostrzegawczością.

Poruszymy również temat naszych domowych ulubieńców. Chętni z nas opowiedzą o swoich pupilach i wspólnie zastanowimy się, jakie mamy obowiązki, gdy opiekujemy się zwierzęciem domowym. Zaprosimy do naszego Przedszkola – Weterynarza, abyśmy bliżej zapoznali się z jego zawodem.

LISTOPAD


TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. POLSKA – NASZA OJCZYZNA
2. DLACZEGO WODA JEST MOKRA?
3. GDZIE MIESZKA PRĄD?
4. DBAMY O NASZE ZDROWIE.


W tym miesiącu obchodzimy ważne dla Polski i Polaków święto – Dzień Niepodległości. Nasze przedszkole, jak co roku bierze udział w pochodzie organizowanym z tej okazji w Gdyni. Serdecznie zapraszamy nasze przedszkolaki wraz z rodzinami do wspólnego, radosnego spaceru ulicami Gdyni.
Listopad to miesiąc, który kojarzy nam się z deszczem, dlatego zastanowimy się, czym jest woda, do czego jest nam potrzebna i co się z nią dzieje w przyrodzie. Wykonamy kilka ciekawych doświadczeń i zabaw badawczych. Wykorzystamy też „wodne” techniki w naszej działalności plastycznej.
Zabawy z wodą to tylko początek rozbudzania naszej ciekawości.
W dalszej części miesiąca porozmawiamy o prądzie. Spróbujemy odgadnąć, czym jest i gdzie mieszka. Zastanowimy się jak dawniej radzono sobie bez prądu i w jaki sposób ułatwia on nam współczesne życie.
Pod koniec miesiąca poruszymy ważny w okresie jesienno – zimowym temat naszego zdrowia. Dowiemy się jak o nie dbać i co jest ważne, żeby
o każdej porze roku być w dobrej formie.

Ponadto w tym miesiącu wybierzemy się na przedstawienie pt. „Ach, ta Pippi” oraz do biblioteki. Będziemy też świętować Dzień Misia – prosimy by tego dnia dzieci przyniosły swojego ulubionego pluszowego niedźwiadka 

GRUDZIEŃ

TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. CZY JESIENIĄ JEST SMUTNO?
2. PRZYSZŁA DO NAS ZIMA
3. JUŻ NIEDŁUGO ŚWIĘTA
4. W ŚWIĄTECZNYM NASTROJU

Początek grudnia to jeszcze jesień, dlatego zastanowimy się, jakie zabawy pozwolą nam zapomnieć o jesiennej deszczowej pogodzie. Będziemy samodzielnie wymyślać wesołe zabawy i gry. Ten jeszcze jesienny czas umili nam wizyta wspaniałego gościa - Świętego Mikołaja.

Grudzień to też czas, w którym zaczyna się zima, dlatego w kolejnym tygodniu przypomnimy sobie jej oznaki. Jak na zimowy czas przystało, będziemy wykonywać ciekawe doświadczenia z lodem i wodą oraz jeśli tylko będzie to możliwe ulepimy bałwana.

Koniec roku to też magiczny czas Świąt Bożego Narodzenia i w ten niezwykły nastrój świąt wprowadzą nas kolejne dwa tygodnie. Ubierzemy choinkę przy delikatnych nutach kolęd i pastorałek. Upieczemy aromatyczne pierniczki na spotkanie z rodzicami, przypomnimy sobie świąteczne tradycje i weźmiemy udział w wigilijnym spotkaniu, które poprzedzi występ jasełkowy w wykonaniu rodziców i nauczycielek. Pod koniec tego niezwykłego czasu odpowiemy sobie na pytanie "Co nam przyniesie Nowy Rok"


STYCZEŃ:

Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku!
W styczniu realizować będziemy następujące tematy kompleksowe:
1. Skok w Nowy Rok
2. Karnawał
3. Babcia i Dziadek
4. W krainie książek
Poznamy nazwy dni tygodnia oraz nazwy pór roku. Stworzymy nasz grupowy zegar, na którym uwzględniając upływający czas, zaznaczymy czynności, które na stałe wykonujemy w przedszkolu.
Styczeń to czas karnawału, czyli bali i tanecznych zabaw. Porozmawiamy o tym skąd wzięła się tradycja karnawału i poznamy karnawałowe zwyczaje z różnych stron świata. Czeka nas również bal w naszym przedszkolu – 9 stycznia wspólnie z innymi grupami zatańczymy „cha cha cha” ;-)
Następnie opowiemy sobie, w jaki sposób najbardziej lubimy spędzać czas z naszymi najbliższymi – babciami i dziadkami. Wspólnie przygotujemy uroczystość z okazji „Dnia Babci i Dziadka” i z wielką przyjemnością zaprosimy ich do naszej sali.
W ostatnim tygodniu stycznia wybierzemy się do biblioteki i dowiemy się, jak powstaje książka. Porozmawiamy o naszych ulubionych książkach i bohaterach. Spróbujemy sami stworzyć książkę wg własnego pomysłu.

MARZEC

TEMATY KOMPLEKSOWE CZYLI O CZYM BĘDZIEMY ROZMAWIAĆ W MARCU:
JESTEM EUROPEJCZYKIEM
CZY MOJE RĘCE TO INSTRUMENT?
MARZEC - FIGLARZEC
CO Z TYM JAJEM?

Marzec to miesiąc, w którym żegnamy zimę i witamy nową porę roku – WIOSNĘ. Choć zimą w tym roku niezbyt się nacieszyliśmy to z radością oczekujemy nowej cieplejszej pory roku. W tym miesiącu porozmawiamy o zmianach, jakie w przyrodzie
i otoczeniu zachodzą w tym nowym czasie.

Wiosna każdemu z nas nieodzownie kojarzy się ze wzrostem. Wszystko dookoła kiełkuje, rośnie i budzi się do życia. My również będziemy to obserwować, w szczególności w naszym kąciku przyrody, w którym już niebawem posadzimy fasolki, cebule, ziemniaki itp.

Posiejemy również owies i rzeżuchę z okazji zbliżających się świąt wielkanocnych. Korzystając z tego, że symbolem tych świąt jest jajo – przyjrzymy mu się z bliska. Spróbujemy odpowiedzieć na odwieczne pytanie, co było pierwsze? Porozmawiamy o jego budowie i właściwościach odżywczych. Wykonamy również parę ciekawych doświadczeń zgłębiając tajemnice jego skorupki.

Ponadto w tym miesiącu wyruszymy w podróż po Europie poszerzając naszą wiedzę o różnych krajach. Przygotujemy prezentację o wybranym kraju i przedstawimy ją na forum grupy. Przeniesiemy się także w świat muzyki i nut. Spróbujemy zgłębić, czym jest muzyka i co jest potrzebne by powstała. Wykonamy doświadczenia, dzięki którym postaramy się „zobaczyć”, czym jest dźwięk.


Oby zdrówko dopisało,
by jajeczko smakowało,
by babeczka nie tuczyła,
atmosfera miła była,
by króliczek uśmiechnięty
przyniósł radość w ten dzień święty!!!

Życzą „Foczki” z wychowawczyniami 